Elias, M., Oelen, A., Tavakoli, M., Kismihok, G., & Auer, S. (2020). Quality Evaluation of Open Educational Resources. C. Alario-Hoyos, M. J. Rodríguez-Triana, M. Scheffel, I. Arnedillo-Sánchez, & S. M. Dennerlein (toim.), Addressing Global Challenges and Quality Education (lk 410–415). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-57717-9_36
Selles uuringus loodi OER’i (avatud õppevara) kvaliteedi tagamise näidikud, mida kontrolliti hiljem ekspertide küsitlusega, millega kinnitati näidikute õigsus.
Avatud hariduse konsortsium (OEC) määratleb OER-id materjalidena, mis koosnevad kursuse kavandamisest, temaatilisest sisust ja hindamisvahenditest. Sellest lähtuvalt loodi kvaliteediraamistiku blokid.
- Sisustruktuur- määratleb õppematerjali korralduse ja navigeerimise
- Õppesisu- viitab õppematerjali esitamisele
- Enesehindamine- seotud küsimuste kättesaadavusega õppeprotsessi hindamiseks
Välja pakutud kvaliteedi näitajad:
Sisustruktuur:
- CS1. Taksonoomia selgus
- CS1.1 Lühike ja kirjeldav nimi (st tähemärgipiirang)
- CS1.2 Kooskõla sisupealkirjaga (st järjepidev failinimi sisupealkirjaga)
- CS1.3 Progressi järeldus pealkirjast (st järjepidev kodeerimisskeem)
- CS2. Navigeerimise lihtsus
- CS2.1 Hierarhiline disain (st hästi korraldatud struktuur)
- CS2.2 Taksonoomia sügavus (st vähem kerimist)
- CS3. Struktuuri kohanemisvõime
- CS3.1 Kohandamismehhanismi kättesaadavus (nt väiksemate tükkide kujundus)
- CS4. Sisu leitavus
- CS4.1 Standarditud metaandmete kättesaadavus (s.t metaandmete normaliseeritud olulisuse skooride summa)
- CS4.2 Standardsete metaandmete järgimine (s.h. ka hindamisfunktsioon)
Õppesisu
- LC1. Teksti kvaliteet
- LC1.1 Teksti õigekirja ja grammatika korrektsus
- LC1.2 Teksti terviklikkus (st loetavuse mõõtjate abil)
- LC2. Sisu kohandatavus
- LC2.1 Erinevate sisuvormingute (nt põhise sisu, veebimeedia, interaktiivse meedia, video, heli) kättesaadavus
- LC2.2 Mitme sisu esitusvõimalus (nt slaidide õppimiseks mitu teemat)
- LC2.3 Järjepidevus sisutüüpide vahel (sünkroniseeritud hooldus ja versioonihaldus)
- LC3. Sisu ühilduvus mitmes seadmes
- LC3.1 Toetatud seadmete arv (nt mobiiltelefon, tahvelarvuti, sülearvuti, abitehnoloogiad)
- LC3.2 Ühilduvuse kontrollimehhanismide kättesaadavus (nt veebilehtede reageerimisvõime kinnitamine)
- LC4. Sisu esindamise juurdepääsetavus
- LC4.1 Vastavus sisu esindamise juhistele (nt WCAG 2.1 juhised)
- LC4.2 Sisu esitamise valideerimismeetodi kättesaadavus (nt kinnitamine, et pilt sisaldab juurdepääsetavuse toetamiseks alternatiivset kirjeldust)
- LC5. Sisu mitmekeelsus
- LC5.1 Ressursside kättesaadavus rohkem kui ühes keeles (st peale inglise keele)
Enesehindamine (SA)
- SA1 Enesehindamise kättesaadavus
- SA1.1 Enesehindamise sisu olemasolu
- SA1.2 Vastuste kättesaadavus
- SA1.3 Sisu hõlmavate küsimuste keskmine arv (st küsimuste arv iga õpiobjekti kohta)
- SA1.4 Küsimuste genereerimise lähenemisviisi olemasolu (nt automaatne genereerimine või autori sisestamine)
- SA2. Enesehindamise küsimuste mitmekesisus
- SA2.1 Saadaolevad küsimuste tüübid (nt valikvastustega, suletud tekst, sortimine)
- SA2.2 Küsimuste keskmine arv hindamisliigi kohta